Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2011

Βουδαπέστη 4-6/11/2011!!!

Αγαπητοί μου αναγνώστες και αναγνώστριες,
  Άλλο ένα ταξίδι στην Ευρώπη τελείωσε. Άλλη μια εμπειρία ζωής, που ήρθε η ώρα να μοιραστώ μαζί σας! Η Βουδαπέστη είναι άλλος ένας πολύ κοντινός και οικονομικός προορισμός από την Βιέννη! Το ταξίδι με το λεωφορείο διαρκεί 3 ώρες (αν και όταν πηγαίναμε ο οδηγός ξέχασε μια στάση και, επειδή έπρεπε να επιστρέψει για να αποβιβαστεί ένας επιβάτης, το ταξίδι διήρκεσε 4,5 ώρες) και το εισιτήριο μας στοίχισε 18€ μετ΄επιστροφής (με την εταιρία "orangeways". To εισιτήριο της Βιεννέζικης εταιρίας λεωφορείων στοιχίζει 38€!!!). Η παρέα μου μετά από πολλές αλλαγές (είναι δύσκολο, τώρα που έχουν διαμορφωθεί οι παρέες να επιλέξεις με ποια άτομα θέλεις να κάνεις ένα ταξίδι χωρίς να παρεξηγηθούν οι υπόλοιποι) αποτελείτο στον βασικό της πυρήνα από 7 άτομα αλλά συνεχώς μεταβαλλόταν γιατί πάρα πολλοί ερασμίτες φίλοι βρίσκονταν εκείνες τις μέρες στην Βουδαπέστη και κανονίζαμε να κάνουμε δραστηριότητες μαζί! Αυτή την φορά πρότεινα αρχικά σε άτομα, που συμπαθούσα,  αλλά δεν είχαμε γνωριστεί πολύ καλά μέχρι τώρα, και στην συνέχεια προστέθηκαν και άλλοι κοινοί φίλοι! Η παρέα μου λοιπόν ήταν ο Chris (Αγγλία), η Kirsten (Σκωτία), η Vicky (Αγγλία), η Tanja (Φιλανδία), η Kendall (Η.Π.Α) και ο Jeremie (Ελβετία)! Το μόνο δυσάρεστο αυτού του ταξιδιού ήταν ότι η Tanjia αρρώστησε και πέρασε το πρώτο διήμερο στο κρεβάτι και την τελευταία μέρα στο νοσοκομείο.
    Από την Βιέννη φύγαμε στις 7.30 το πρωί της Παρασκευής για να μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε μια μέρα παραπάνω στην Βουδαπέστη! Τελικά με το λάθος του οδηγού φτάσαμε στις 12.00 στην Βουδαπέστη και, αφού βρήκαμε το hostel (ένα μικρό συμπαθητικό hostel, πολύ καθαρό και πολύ καλύτερο από τις προσδοκίες, που έχεις, όταν πληρώνεις 6€ την νύχτα!) κατευθυνθήκαμε αμέσως στο κέντρο για να περιηγηθούμε όσο το δυνατόν περισσότερο, αφού προηγουμένως δοκιμάσαμε την ουγγρική κουζίνα( θα αναφερθώ λίγο αργότερα στην κουζίνα!).
   Πρώτη στάση ήταν το μουσείο του τρόμου (Terror Museum), ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και πιο καλά στημένα  μουσεία, που έχω επισκεφτεί ποτέ. Η θεματολογία του σχετίζεται με τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και τον Ψυχρό Πόλεμο και τα θύματα της Ουγγαρίας κατά την διάρκεια των δυο αυτών πολέμων. Συμβουλή μου να το επισκεφτείτε οπωσδήποτε όταν πάτε στην Βουδαπέστη αλλά να πληρώσετε λίγο παραπάνω για να πάρετε ηλεκτρονικούς ξεναγούς γιατί τα περισσότερα στο μουσείο είναι γραμμένα στα ουγγρικά και τα αγγλικά κείμενα ήταν τόσο μεγάλα,που ήταν αδύνατο να τα διαβάσεις όλα! Εμείς δυστυχώς δεν γνωρίζαμε ότι υπάρχει αυτή η δυνατότητα (η διαφορά στην τιμή είναι πολύ μικρή) και δεν εκμεταλλευτήκαμε έτσι το 100% του μουσείου! Οι φωτογραφίες στο εσωτερικό δεν επιτρέπονταν! Εντυπωσιάζει όμως το τανκ που έχουν με το που μπαίνεις στην έκθεση!

Στην συνέχεια αποφασίσαμε να γυρίσουμε με τα πόδια στο hostel για να απολαύσουμε την εικόνα της νυχτερινής Βουδαπέστης! Ο λόφος του κάστρου, η πλατεία των ηρώων και τα διάφορα πανέμορφα παλιά κτήρια δείχνουν ακόμα πιο όμορφα την νύχτα!

Ο λόφος του κάστρου!

Η πλατεία των Ηρώων!

Την επόμενη μέρα το πρωί, αν και αρκετά κουρασμένος από το πολύωρο περπάτημα της προηγούμενης μέρας, αποφάσισα να ξυπνήσω 2 ώρες νωρίτερα από τους υπόλοιπους, στις 7.00, για να επισκεφτώ την μεγαλύτερη αγορά της Βουδαπέστης ( "The Great Market Hall") και στην συνέχεια να συναντήσω τους υπόλοιπους για να συνεχίσουμε την περιήγηση στα υπόλοιπα αξιοθέατα της πόλης. Αυτή η αγορά θύμιζε πολύ την Βαρβάκειο αλλά δεν είχε μόνο κρέας, αλλά και λαχανικά, γλυκά, αλλαντικά, πάπρικα, εργόχειρα και πολλά μαγαζιά με σουβενίρ! Είναι πραγματικά τεράστια και αξίζει μια ματιά.

Στην συνέχεια συνάντησα τους υπόλοιπους για να επισκεφτούμε την Βασιλική του Αγίου Στεφάνου ("St. Stephen's Basilica"). H εκκλησία αυτή είναι η μεγαλύτερη της Ουγγαρίας,με χωρητικότητα 8.500 περίπου ατόμων, και είναι αφιερωμένη στον πρώτο Βασιλιά της Ουγγαρίας, St. Stephen! Λόγω κυρίως λάθος υπολογισμών, χρειάστηκε περίπου μισός αιώνας για να ολοκληρωθεί(1855-1905)! Εντύπωση μου προκάλεσε ότι στην εσωτερική διακόσμηση του τρούλου της εκκλησίας απεικονίζεται ο Θεός, κάτι, που νομίζω, δεν το έχω ξαναδεί σε άλλη εκκλησία! Μέσα στην εκκλησία εκτίθεται και το δεξί χέρι του St. Stephen, το οποίο είναι εθνικό ιερό κειμήλιο για τους Ούγγρους, αν και στο ειδικό δοχείο, που φυλάσσεται, είναι αδύνατον να το δεις!

Έπειτα από ένα μικρό διάλειμμα μετά την εκκλησία του Αγίου Στεφάνου για μεσημεριανό και περιήγηση στο κέντρο της πόλης και στα μαγαζιά του, κατευθυνθήκαμε στο Κοινοβούλιο της Ουγγαρίας. Είχαμε ήδη κλείσει από νωρίτερα ξενάγηση για το εσωτερικό του κτηρίου, κάτι, που τελικά, αποδείχτηκε ιδιαίτερα χρήσιμο και ενδιαφέρον! Η είσοδος και η ξενάγηση στο Κοινοβούλιο( διαρκεί περίπου 45') είναι δωρεάν για τους Ευρωπαίους πολίτες αλλά χρειάζεται επίδειξη ταυτότητας ή διαβατηρίου και για την ξενάγηση,επιπλέον, αποστολή email για την κράτηση θέσεων, γιατί οι ξεναγήσεις γίνονται συγκεκριμένες ώρες κάθε μέρα και έχουν ιδιαίτερη ζήτηση! Το Κοινοβούλιο είναι ένα από τα αξιοθέατα, που πρέπει οπωσδήποτε να δείτε όταν επισκεφτείτε την Βουδαπέστη. Είναι πανέμορφο, επιβλητικό, πανέμορφα διακοσμημένο( για την εσωτερική διακόσμηση χρειάστηκαν περίπου 40kg χρυσού 22-23 καρατίων). Είναι το μεγαλύτερο κτήριο της Ουγγαρίας(268m μήκος, 123m πλάτος) και χτίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα. Μέσα στο παλάτι βρίσκεται και το βασιλικό στέμμα (the Holy Crown), το οποίο αποτελεί, επίσης, ένα εθνικό κειμήλιο για τους Ούγγρους και φυλάσσεται από φρουρά, όπως και το μνημείο του άγνωστου στρατιώτη στην Αθήνα! Ήμασταν ιδιαίτερα τυχεροί, γιατί την ώρα, που βρισκόμασταν στην αίθουσα που βρίσκεται το στέμμα έγινε και αλλαγή της φρουράς!

Βγαίνοντας από το Κοινοβούλιο, είχε ήδη αρχίσει να νυχτώνει. Αποφασίσαμε να επισκεφτούμε την πλευρά της Βούδα και τον λόφο του κάστρου( Castle Hill) απ'όπου απολαύσαμε μια από τις καλύτερες θέες της πόλης! Ο λόφος του κάστρου έχει ανακηρυχθεί από την Unesco μνημείο παγκόσμιας πολιτισμικής κληρονομιάς  και είναι πραγματικά πανέμορφος και επιβλητικός.Δεν πρέπει να παραλείψετε να το επισκεφτείτε, όταν πάτε στην Βουδαπέστη! Από τα μνημεία που βρίσκονται στον λόφο ξεχωρίζει η Mathias Church, εκκλησία γοτθικού τύπου, χτισμένη τον 13ο αιώνα, και αφιερωμένη στην Παναγία( το επίσημο όνομά είναι Church of our Lady) αλλά το όνομά της το πήρε από τον Βασιλιά Ματίας, έναν από τους πιο αγαπητούς βασιλιάδες των Ούγγρων από τον 15ο αιώνα! Δυστυχώς, όταν φτάσαμε η Εκκλησία είχε κλείσει και έτσι δεν μπορέσαμε να δούμε το εσωτερικό της που λέγεται ότι είναι πανέμορφο! Επίσης, το Fisherman's Bastion, είναι ένα ακόμα στολίδι στον λόφο, στις όχθες του Δούναβη! Είναι ένα σύμπλεγμα από πύργους, τείχη και μπαλκόνια, που περιφράσσουν τον λόφο και δίνουν στους επισκέπτες την δυνατότητα να απολαύσουν την θέα της Βουδαπέστης στην καλύτερη  εκδοχή της!

Mathias Church!

Fisherman's Bastion!

Το Κοινοβούλιο την νύχτα, όπως φαίνεται από τον λόφο του κάστρου!

Μέτα τον εντυπωσιακό λόφο, επιστρέψαμε στην Πέστη για βραδινό και, αφού απολαύσαμε σε μία μικρή μπυραρία την εύγευστη ουγγρική μπύρα, επιστρέψαμε στο hostel, αναζητώντας μόνο λίγες ώρες ξεκούρασης! Το πρωί της επόμενης, τελευταίας, μέρας εξάλλου, μας περίμενε κάτι άκρως χαλαρωτικό! Είναι αδιανόητο να πας στην Βουδαπέστη και να μην επισκεφτείς έστω μια φορά τα λουτρά της ( baths, μερικοί τα αποκαλούν σπα!). Τα καλύτερα λέγεται ότι είναι τα Szechenyi Baths, τα οποία επισκεφτήκαμε κιόλας! Μέσα σε ένα πανέμορφο κτήριο, που θυμίζει λίγο παλάτι, υπάρχουν 18 πισίνες, σάουνες, steam rooms κ.λ.π. Πραγματικά από  τις πιο χαλαρωτικές εμπειρίες , που έχω ζήσει πότε και αν λάβει κανείς υπ'όψιν ότι η είσοδος για όλη την ημέρα στοιχίζει γύρω στα 10-14€, μια μέρα στα λουτρά είναι κάτι, που ο καθένας επιβάλλεται να ενσωματώσει στο ταξίδι του!

Μέτα τα λουτρά(δυστυχώς αναγκαστήκαμε να φύγουμε γιατί έπρεπε να προλάβουμε το λεωφορείο) πήγαμε για μια τελευταία βόλτα στο κέντρο της πόλης για 1 ώρα για να χαλάσουμε τα τελευταία forints, που μας είχαν μείνει!

Η δεύτερη μεγαλύτερη συναγωγή στον κόσμο! Δυστυχώς δεν καταφέραμε να μπούμε στο εσωτερικό της γιατί ήταν κλειστή όταν την επισκεφτήκαμε!

Το φαγητό: οφείλω να πω ότι η ουγγρική κουζίνα με εξέπληξε θετικά! Μέσα στις 3 μέρες προσπάθησα να δοκιμάσω όσο το δυνατόν περισσότερα πιάτα(δεν θα πω ότι δυσκολεύτηκα δεδομένης της ποικιλίας και του ιδιαίτερα χαμηλού κόστους του φαγητού στην Βουδαπέστη)! Αν και ιδιαίτερα βαριά κουζίνα, είναι πολύ εύγευστη! Οι γεύσεις που ξεχώρισα ήταν:

• Gulash ή Gulyas: αρχικά νόμιζα ότι το gulash ήταν σούπα αλλά τελικά ήταν κάτι σαν το δικό μας κοκκινιστό μοσχάρι!

• Kustoskalacs ή στα αγγλικά chimney cake: το πιο ενδιαφέρον γλύκισμα που δοκίμασα στην Βουδαπέστη. Μια ειδική ζύμη περιστρέφεται γύρω από μια ειδική "σούβλα" και αφού ψηθεί στα κάρβουνα πασπαλίζεται με κανέλα, καρύδια,μαύρη ζάχαρη ή καρύδα! Πραγματικά εντυπωσιάστηκα και ανυπομονώ να το δοκιμάσω να το φτιάξω μόλις γυρίσω Ελλάδα!

• Gundel Palacsinta: στην ουσία είναι οι γνωστές σε όλους κρέπες με γέμιση όμως από ξηρούς καρπούς και ζάχαρη (νομίζω στην δικιά μου εντόπισα και την γεύση του κάστανου) περιχυμένη απο μια γευστική σος σοκολάτας!

Συνοψίζοντας, η εντύπωση, που μου άφησε η Βουδαπέστη ήταν πολύ θετική! Η αλήθεια είναι πώς ακούγοντας όλους προηγουμένως να λένε τα καλύτερα είχα χτίσει μια ιδανική εικόνα στο μυαλό μου και αυτό είχε ώς αποτέλεσμα να απογοητευτώ λίγο από την πρώτη εντύπωση! Ήταν αρκετά βρόμικη και το δίκτυο συγκοινωνιών (αν και το μετρό της είναι το δεύτερο παλιότερο στον κόσμο μετά του Λονδίνου) ήταν πολύ κακό. Επίσης, σε αντίθεση με την Βιέννη που έχει ένα ορισμένο κέντρο,στο οποίο όλα είναι πανέμορφα, δεν μπόρεσα να βρω και στην Βουδαπέστη ένα αντίστοιχο πανέμορφο κέντρο! Εντυπωσιακά όμορφα κτήρια ήταν διασκορπισμένα σε όλη την πόλη, κακοδιατηρημένα όμως και αναμειγμένα με μερικά κακόγουστα κτήρια!Όσο την ανακάλυπτα, όμως τόσο περισσότερο μου άρεσε! Η πλευρά της Πέστης υστερεί σαφώς συγκρινόμενη με την πλευρά της Βούδας! Η δεύτερη είναι πιο ρομαντική, πιο καλοδιατηρημένη, πιο ευρωπαϊκή, πιο ακριβή... Η Πέστη όμως έχει την δική της γοητεία όσο την γνωρίζεις. Έχει έντονο χαρακτήρα, πιο κοντά στον ανατολικό χαρακτήρα της χώρας, ευγενικούς ανθρώπους, φθηνή αγορά, αρωματική πάπρικα... Θα ήθελα να μείνω 1-2 μέρες περισσότερο σε αυτή την πόλη! Θα ήθελα να περπατήσω λίγο περισσότερο την πλευρά της Βούδας και να δω την δεύτερη μεγαλύτερη Συναγωγή στον κόσμο, η οποία ήταν δυστυχώς κλειστή όταν θελήσαμε να την επισκεφτούμε! Όσο ταξιδεύω γύρω από της Ευρώπη πάντως,τόσο περισσότερο συνειδητοποιώ ότι η Βιέννη είναι η μεγάλη μου αγάπη! Σας αφήνω με ένα πραγματικά πολύ αστείο και όμορφο βιντεάκι με κάποιες ηλικιωμένες κυρίες που χόρευαν έναν περίεργο χορό σε μια χριστουγεννιάτικη αγορά της Βουδαπέστης!