Τετάρτη 4 Ιανουαρίου 2012

Φιλανδία!!! (μέρος Γ')

Αγαπητοί μου αναγνώστες και αναγνώστριες,

Τελευταίος σταθμός στο ταξίδι μου στην Φιλανδία ήταν το Kuopio, η ένατη μεγαλύτερη πόλη της χώρας με πληθυσμό περίπου 100.000 κατοίκους. Η πόλη είναι πολύ μικρή αλλά στην περιφέρεια της υπάρχουν πάρα πολλά χωριά. Σε ένα από αυτά, περίπου μισή ώρα έξω από την πόλη, μένει η καλή μου φίλη Saara, που με είχε καλέσει να περάσουμε τα Χριστούγεννα μαζί! Οι εμπειρίες που έζησα τις 6 μέρες, που έμεινα εκεί, είναι εμπειρίες, που ποτέ δεν πίστευα πως θα ζήσω και θα τις θυμάμαι πάντα σαν μια πολύ γλυκιά ανάμνηση!
  Αρχικά, το πιο ενδιαφέρον κομμάτι αυτής της εμπειρίας είναι ότι είδα πως γιορτάζουν τα Χριστούγεννα σε μια άλλη χώρα! Η οικογένεια της Saara είναι μια αγροτική, παραδοσιακή φιλανδική οικογένεια, πολύ φιλόξενη, με ένα πανέμορφο σπίτι δίπλα στην λίμνη.  Είχα λοιπόν την ευκαιρία να γνωρίσω αρκετά από τα φιλανδικά χριστουγεννιάτικα έθιμα. Όπως μου και είπε ο πατέρας της Saara, τα Χριστούγεννα στην Φιλανδία είναι συνδεδεμένα με τρία πράγματα: α) το χριστουγεννιάτικο δέντρο, β) το ψητό χοιρινό, γ) την sauna! Aν αυτό ισχύει, τότε πήρα πλήρη εικόνα φιλανδικών Χριστουγέννων. Από αυτά τα τρία αν και μου είναι δύσκολο να διαλέξω, νομίζω πως το αγαπημένο μου ήταν η σάουνα. Στο σπίτι της Saara είχαν δύο σάουνες , μία εσωτερική και μια δίπλα στην λίμνη. Σχεδόν κάθε απόγευμα επισκεπτόμουν την σάουνα δίπλα στην λίμνη για καμιά ωρίτσα ενώ αγαπημένη συνοδευτική εμπειρία ήταν το ξάπλωμα στο χιόνι στο διάλειμμα από την σάουνα! Ακούγεται τρομακτικό, αλλά πιστέψτε δεν υπάρχει πιο αναζωογονητικό πράγμα από την απότομη εναλλαγή ζεστού με κρύο. Το αρχικό σχέδιο ήταν να βουτήξουμε στην παγωμένη λίμνη, αλλά δεν είχε παγώσει αρκετά και έτσι δεν μπορούσαμε να ανοίξουμε τρύπα!
Την προπαραμονή των Χριστουγέννων πήγαμε στο δάσος του πατέρα της Saara για να διαλέξουμε το Xριστουγεννιάτικο δέντρο!

Προσθήκη λεζάντας

Αυτό είναι το χοιρινό, που το ψήνουν στον φούρνο και είναι πεντανόστιμο!

Η σάουνα δίπλα στην λίμνη!

Το ωραίο σε αυτές τις διακοπές ήταν ότι η Saara είχε ετοιμάσει μια ξεχωριστή δραστηριότητα για κάθε μέρα, που θα ήμουν εκεί. Επίσης, η άλλη αγαπημένη δραστηριότητα ήταν κάθε απόγευμα να μαζευόμαστε με την Saara, τα αδέλφια της και την καλεσμένη φίλη της αδελφής της από την Ιαπωνία, Yumeho (ήταν πραγματικά διεθνή Χριστούγεννα) και να παίζουμε επιτραπέζια παιχνίδια! Φιγούρα του σπιτιού ήταν ο γάτος Felix, ο οποίος ήταν τεράστιος και κοιμόταν όλη την μέρα εκτός από ένα μικρό διάλειμμα κάθε απόγευμα για λίγο παιχνίδι!

Για την πρώτη μου μέρα στο Kuopio είχε προγραμματιστεί ξενάγηση. Αρχικά επισκεφτήκαμε την ακριβή περιοχή της πόλης που έχουν χτιστεί κάποια σύγχρονα κτήρια και έπειτα τον Puijo Tower, έναν ψηλό πύργο από τον οποίο μπορείς να έχεις θέα σε όλη την πόλη και σε όλη σχεδόν την έκταση της λίμνης. Δυστυχώς όμως εκείνη την μέρα χιόνιζε και δεν είχαμε καλή θέα. Αυτό που με  εξέπληξε είναι ότι λόγω των κακών καιρικών συνθηκών η είσοδος ήταν δωρεάν. Στην συνέχεια πήγαμε στο κέντρο της πόλης, η οποία είναι αρκετά μικρή και δεν έχει κάποιο σημαντικό αξιοθέατο πέρα από την κεντρική αγορά, μια εκκλησία και το μουσείο φυσικής ιστορίας! Γενικά το κέντρο δεν ήταν στην καλύτερη κατάσταση γιατί απ'ότι με ενημέρωσαν γίνεται μια προσπάθεια ανάπλασης του και για την επόμενη δεκαετία θα γίνονται συνεχώς έργα.

Την επόμενη μέρα αποφασίσαμε να φτιάξουμε Χριστουγεννιάτικα μπισκότα, τα Peperkaka, και στην συνέχεια επισκεφτήκαμε, μετά από πρόσκληση, την αποθήκη πατάτας του γείτονα της οικογένειας, παίρνοντας και την προμήθειά μας!

Το επόμενο πρωί είχαμε κανονίσει με τον πατέρα της Saara να πάμε να κόψουμε το χριστουγεννιάτικο δέντρο.Η βόλτα μέσα στο χιονισμένο δάσος ήταν πανέμορφη! Το να κόψω βέβαια τον κορμό του δέντρου μέσα από τα αγκαθωτά κλαδιά του ήταν λίγο πιο δύσκολο απ'ότι το περίμενα, αλλά τελικά τα κατάφερα!  Το επόμενο πρωί,παραμονή Χριστουγέννων, αφού το δέντρο έμεινε μια μέρα στην αποθήκη για να στεγνώσει ακολούθησε ο στολισμός του. Μετά τον στολισμό του σπιτιού, αποφασίσαμε να εκμεταλλευτούμε το χιόνι και να στολίσουμε και τον κήπο! Φτιάξαμε φαναράκια από χιόνι, στα οποία  βάλαμε κεράκι και το βράδυ φαίνονταν πανέμορφα και φυσικά χιονάνθρωπους!  Το βράδυ της ίδια μέρας φτιάξαμε με την Saara punsch για να γιορτάσουμε τα Χριστούγεννα. Γενικά, τα Χριστούγεννα δεν τα γιορτάζουν όπως εμείς με μεγάλα τραπέζια. Η μητέρα της Saara είχε φτιάξει Σολωμό και ογκρατέν λαχανικά και απλά φάγαμε όλοι μαζί. Η  αλήθεια είναι ότι μου έλλειψε λίγο ο δικός μας τρόπος!

Ανήμερα των Χριστουγέννων έζησα μια από τις πιο ιδιαίτερες εμπειρίες της ζωής μου. Ένας γείτονας είχε haskies και είχαν προγραμματίσει να έρθει για να κάνουμε βόλτα με το έλκηθρο και μετά να πιούμε καφέ! Τα σκυλιά ήταν πανέμορφα και ενώ αρχικά ένιωθα λίγο άσχημα που θα πρέπει να με τραβάνε μέσα στα χιόνια, τελικά όταν τα είδα φαίνονταν τόσο ενθουσιασμένα και ανυπόμονα, που ξεπέρασα τους δισταγμούς μου! Η βόλτα με το έλκηθρο στο χιονισμένο τοπίο είναι μάλλον η πιο όμορφη εικόνα, που πήρα μαζί μου από την  Φιλανδία! Όταν δε μου δόθηκε η ευκαιρία αν οδηγήσω το έλκηθρο η εμπειρία έγινε ακαταμάχητη!

Το απόγευμα της ίδιας μέρας, πριν την καθιερωμένη σάουνα, πήγα στην φάρμα του πατέρα της Saara, ο οποίος έχει αγελάδες και δίνει το γάλα σε μεγάλη γαλακτοβιομηχανία. Για πρώτη φορά στη ζωή μου άρμεξα αγελάδες, ανακαλύπτοντας έτσι νέες επαγγελματικές προοπτικές!

Τέλος, για την τελευταία μέρα είχε προγραμματιστεί ακόμα μια απίστευτη εμπειρία. Ένας άλλος γείτονας( γενικά όλοι στο χωριό ήταν γείτονες νομίζω, με αποτέλεσμα να νιώθω λίγο σαν να είμαι πίσω στο χωριό μου στην Τρίπολη!) είχε ένα άλογο και με την βοήθεια μιας φίλης της Saara, της Jenni, πήγαμε για ιππασία μέσα στο χιονισμένο δάσος!  Στην συνέχεια, πήγαμε στο σπίτι της Jenni, η οποία είναι επαγγελματίας παίχτης ενός παραδοσιακού φιλανδικού μουσικού οργάνου, του κάντελε, οι μελωδίες του οποίου τα παλαιότερα χρόνια συνόδευαν πάντα την αφήγηση μύθων !

To άλογο(νομίζω το λέγαν Linnu) μαζί με τον καλύτερό του φίλο, που ήταν ένα πρόβατο!

Το ηλεκτρονικό κάντελε!

Το παραδοσιακό κάντελε!

Την τελευταία μέρα, σηκώθηκα νωρίς το πρωί για να επιστρέψω στο Helsinki. Έπρεπε να φύγω αρκετά πιο νωρίς γιατί λόγω θύελλας υπήρχαν προειδοποιήσεις για προβλήματα στα δρομολόγια τραίνων. Μετά από 16 ώρες ταξιδιού (συμπεριλαμβανομένων πτήσεων, αναμονών κ.λ.π.) επέστρεψα στο σπίτι μου στην Βιέννη κουρασμένος αλλά σαφώς γεμάτος εμπειρίες και εικόνες. Το ταξίδι στην Φιλανδία είναι από τα πιο όμορφα και ολοκληρωμένα ταξίδια, που έχω κάνει.

Η θέα της λίμνης από το σπίτι της Saara!